تبلیغات
سرّ سویدا - روش های تدریس شاد در مدرسه

سرّ سویدا

من چو از خاک لحد لاله صفت برخیزم/داغ سودای توام سرِّ سویدا باشد. ( یا حجة بن الحسن )

 

روش های تدریس شاد در مدرسه

 

نوشته شده توسط:محمدرضا عباسی


دانش آموزان ساعات زیادی را در مدرسه می گذرانند که اگر توأم با نشاط باشد یقیناً تأثیر مثبتی در زندگی آنها خواهد داشت و فرایند یادگیری بهتر اجرا خواهد شد. متأسفانه دانش آموزان اغلب از کلاس های درس خاطره ی خوشی ندارند و همین امر باعث می شود حضوری کسالت بار در کلاس داشته باشند. در اینجا سعی می شود راه هایی برای شاد نگه داشتن دانش آموز در کلاس مطرح شود، امید که مورد رضایت خوانندگان واقع گردد.

1- لذت یادگیری را به دانش آموز تفهیم کنیم: انسان در پی یادگیری است و این یادگیری ها ممکن است در محیط تحصیل یا خانواده و یا جمع دوستان و... اتفاق بیفتد. همان طور که انسان ذاتاً از آموختن چیزهای جدید احساس لذت و زضایت می کند ، مطالب درسی نیز باید به گونه ای مطرح گردد که لذت یادگیری آن کام مخاطب را شیرین نماید.

2- دانش آموز حق انتخاب دارد: انسان زمانی کاری را از روی علاقه انجام می دهد که خودش آن را انتخاب کرده باشد. دانش آموز به عنوان یادگیرنده حق دارد تا اندازه ای مالک فرایند یادگیری خود باشد. آنها متخصص تصمیم گیری درباره ی یادگیری های خود هستنئ.

3- به دانش آموز فرصت خلاقیت بدهیم: به دانش آموز فرصت خلق داستان، روزنامه، بروشور، وب سایت، رسانه دیجیتالی و... را بدهیم

4- معلمانی خطر پذیر باشیم : از چهارچوب های همیشگی وکلیشه ای خارج شویم و گاهی درس ها را بنا به میل و سلیقه ی دانش آموزان ارائه نماییم.

5- فضاهایی برای جلب توجه ایجاد نماییم:ایجاد گروه ها و استفاده از وسایل کمک آموزشی می تواند سود مند باشد.

6- گاهی محیط تدریس را تغییر دهیم: کلاس هایی در حیاط مدرسه ، بیرون از مدرسه و... تشکیل دهیم.

7- گاهی کتاب های غیر درسی و مورد علاقه ی دانش آموزان را در کلاس بخوانیم: خواندن حکایات طنز، مطالب مسرت بخش و... به فاصله ی زمانی محدود.

8- روش سنجش دانش آموز را مرتباً تغییر دهیم: برای هر دانش آموز شیوه ای را با توجه به استعدادهای او عملیاتی نماییم.



 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.